zaterdag 22 maart 2014

De Iranier

Dingdong !!

Ik sprint naar de deur, het is 22.05: gelukkig mijn gast uit Malmo (Zw) is gearriveerd, zij het net iets te laat, maar who cares! Voor de deur staat een grote donkere man met een zwarte baard en dito gezichtsbeharing. Hij kijkt wat verlegen.  Welcome to my house, zeg  ik zacht...  Het gestreepte poloshirt en de moderne broek staan hem vast beter dan de traditionele kleding die hij vast ook wel eens draagt. Onder zijn arm bugelt een gebedskleedje en hij reist licht.

Ik steek mijn hand uit naar hem.  Hij geeft onwillig een hand terug. Asjemenou, denk ik, what's up?
Ik schud nooit de hand van een vrouw, uit respect voor mijn echtgenote, legt hij uit... Owkay... Ik ben niet vies hoor, denk ik.. Maar komt u verder, alstublieft...

Hij volgt mij naar zijn kamer, de romantische AzurRoom : ))  Hij vraagt mij naar de ligging op het zuiden.
Ik haal een kompas voor hem en laat hem met rust.  Geen contact. Ook goed. Wel ontbijt? Morgen om 9.00? De volgende morgen breng ik hem ontbijt, op zijn balkonnetje.. Hij is gehuld in een heerlijke grote badjas.... Vraagt hij of ik hem gezelschap zou willen houden ; )) Tuurlijk, kopje koffie erbij en praten we zo een uurtje rond. Over edelstenen, over politiek, over groente en fruit, want daar handelt hij in, over zijn familie in zijn geboorteland... we praten over van alles. Super gezellig.  Tenslotte vertrekt hij en geeft me nog een ferme handdruk.  Ik heb hem nog verschillende malen teruggezien..