zaterdag 22 maart 2014

De Rus

De Rus kwam, overzag en ging weer... Het was vroeg voorjaar en mijn gast kwam van min 35' Russische winter naar + 10 hier in Nederland.

De reservering kwam van een jongedame uit Australië. Deze beeldschone dame stond op een goede avond voor de deur met haar vader. Zij tolkte voor mij en haar vader (uit Moskou) die geen woord Engels sprak... en ik spreek geen Russisch, nog niet tenminste...
Maar de vader verbleef dus bij mij op de tweede in de ComfortRoom en de dochter ging uiteindelijk wat later naar haar Rotterdamse moeder, die zij die week bezocht.
Tja een en ander uitgelegd, geen ontbijt-wensen, dat was makkelijk.. maar na zo'n twee en halve dag later dacht ik.. laat ik eens gaan kijken daar boven, of alles een beetje naar wens is, kamertje luchten enzo...
Loop ik zijn kamer binnen (na een klopje op de deur..) geen probleem, dacht ik..
Laat mijn Rus nou in zijn bed zitten, rechtop, met een witte badjas aan, de lakens spierwit ... en zijn haardos ook.  Het enige probleem was dat ik hem pas na zo'n halve minuut in de gaten had. Hij zat zo stil daar dat ik mij van zijn aanwezigheid niet bewust was.  En HEET in die kamer, echt: de Russen kennen 's winters maar twee standen thuis: aan (VOL AAN) of uit. Nou hij had het blijkbaar koud, want hij lag onder de dekens en had de verwarming inderdaad op 5 gezet. Dat verklaarde dat het op een sauna leek in de kamer.
Ik wist niet wat ik moest zeggen of hoe ik iets moest zeggen en ben razendsnel omgekeerd.

Arme Rus..